تفاوت موتور کراس و موتور اندرو
همه چیز در مورد موتورسیکلت های کراس (Cross) و اندرو (Endro)
موتورسیکلت های تخصصی کراس به منظور حرکت در پیست های آفرود، پرش های بلند و کوتاه و مسیرهای صعب العبور خاکی و کوهستانی طراحی و تولید شده اند.
با اینکه این دست موتورها قدرت بسیار بالایی دارند اما برای سرعت بالا و مسیرهای طولانی طراحی نشده اند.
ممکن است حرکت های طولانی با مدل های کراس باعث آسیب به موتورسیکلت شود.
انواع موتورهای کراس
کلاس کراس به چندین مدل تقسیم می شود، که هرکدام برای اهداف متفاوت، در ابعاد و قدرت های مختلف موجود هستند.
این مدل ها اغلب تک سیلندر هستند.
موتور آن ها از انواع دو زمانه یا چهار زمانه با حجم های ۵۰ سی سی برای کودکان تا مدل های ۶۵۰ سیسی برای مسابقات سنگین بزرگسال و انجام حرکات نمایشی پرشی، ساخته می شوند.
موتورهای دو زمانه سیستم روغن کاری ندارند، بنابراین روغن را با سوخت مصرف کرده و دود آبی رنگ تولید می کنند.
در حالی که موتور کراس چهار زمانه، سیستم روغن کاری جداگانه دارند و دود خارج شده از اگزوز آن ها بی رنگ است.
غالبا این کلاس به دلیل استفاده در پیست ها و طراحی سبک، به صورت دو زمانه طراحی می شوند.
سواری مختص پیست های آفرود، باعث شده بحث آلایندگی برای طراحی این مدل ها در الویت اول قرار نگیرد.
اگزوز استفاده شده در موتورهای دو زمانه صدای زیاد و گوش خراشی را تولید می نماید.
علت صدای زیاد اگزوز این است که دود ناشی از احتراق را با شدت بیشتری خارج نموده و باعث بهینه شدن عملکرد موتور سیکلت گردد.
موتور کراس های دو زمانه شتاب بیشتری دارند.
- ۰۱/۰۶/۲۸